Journalism can be generally defined as high acts, whether intentional or accidental, that run to the idea of journalism to report news events and en? Where would we find an honest black woman columnist who wrote with such power and grace?" McNamara wrote.</blockquote>

Her editors proved that Smith's sources were fake when they could not find people in her columns, like cosmetologist "Janine Byrne," whose jobs are state-licensed.

A similar problem was discovered in columns by Sacramento Bee columnist Diana Griego Erwin, who resigned in 2005 amidst charges of fabulism.

Operation Tailwind, CNN NewsStand (1998) Edit

On the June 7 edition of NewsStand, CNN reported that the US used nerve gas in Laos to kill American defectors during the Vietnam War. It retracted this statement on July 2.

Mike Barnicle, The Boston Globe (1998) Edit

Mike Barnicle was a long-time journalist for the Boston Globe who was removed from his position at about the same time as colleague Patricia Smith. Barnicle was accused of violating several rules of reporting, but was removed from the Globe when it was discovered he fabricated quotes from parents of a sick child. Source: Boston Globe, October 5, 1998, Op-Ed Page

Michael Gallagher (1998) Edit

Michael Gallagher, an investigative reporter with the Cincinnati Enquirer, co-authored an 18-page expose on Cincinnati-based Chiquita Brands International and its business practices in Central America. Gallagher's stories relied on internal Chiquita voice mails he said were acquired from an inside source, but he had actually been illegally tapping into the company's voice mail system. The paper retracted the stories, ran a front-page apology for three days and paid the company in excess of $10 million in damages, and allegedly agreed not to write further investigative pieces on the mammoth fruit company. No evidence exists that the co-author of the stories, Cameron McWhirter, was aware of what Gallagher was doing. The paper's editor, Lawrence K. Beaupre, was reassigned to Gannett headquarters following accusations that he did not adequately fact-check the stories because of his eagerness to win a Pulitzer Prize.

Jay Forman, Slate (2001) Edit

Jay Forman a feature reporter for online magazine Slate wrote an article titled "Monkeyfishing". The story was about an underground extreme sport that involved using fruit to fish for monkeys on an isolated Florida Key. It was exposed as a hoax by the Wall Street Journal.

Jack Shafer, Foreman's editor at Slate, later wrote: "When Forman [...] turned in a first, flat draft about his Florida Keys adventure, I encouraged him through several rewrites to add more writerly detail to increase the piece's verisimilitude. Forman complied, inventing numerous twists to the tale [...] The lesson I learned isn't to refrain from asking writers for detail but to be skeptical about details that sound too good or that you had to push too hard to get the writer to uncover or that are suspicious simply because any writer worth his salt would have put them in his first draft. All that said, it's almost impossible for an editor to beat a good liar every time out."[1]

Bob Greene, Chicago Tribune (2002) Edit

Chicago Tribune columnist Bob Greene, who was considered one of the paper's stars, was forced to resign in September 2002 after he admitted that he had an extramarital affair 14 years earlier with a high school student who visited Greene for a school project; Greene subsequently used the visit as a subject for one of his columns.

Greene's actions surprised many because he often used his columns and books to crusade on behalf of children, most notably the Baby Richard case.

Christopher Newton, Associated Press (2002) Edit

The Associated Press fired Washington, D.C. bureau reporter Christopher Newton in September 2002 accusing him of fabricating at least 40 people and organizations since 2000. Some of the nonexistent agencies quoted in his stories included "Education Alliance," the "Institute for Crime and Punishment in Chicago," "Voice for the Disabled," and "People for Civil Rights."

Houston Chronicle Light Rail Controversy (2002) Edit

In late 2002 the Houston Chronicle accidentally posted an internal executive memorandum to its website. The memo contained materials that appeared to outline a plan for intentionally slanted reporting that promoted a pending bond referendum in the Houston, Texas metropolitan region. The memorandum was widely circulated and criticized in other Houston print and electronic media outlets; however the paper quietly removed it from their website. When questioned about the memo, Chronicle editor Jeff Cohen replied that the memo was a "story pitch" and refused to apologize for it. Other than Cohen's remarks the paper made no comment. [3] (see article on Houston Chronicle Light Rail Controversy).

Brian Walski, The Los Angeles Times (2003) Edit

The Los Angeles Times fired photographer Brian Walski after realizing that he had digitally combined two photos taken during Operation Iraqi Freedom to create a more compelling picture. The picture ran on the Times' front page on March 31, 2003, but editors at the Hartford Courant, which like the Times is owned by the Tribune Company, noticed that several people in the photo appeared twice. Walski, who had been on the Times staff since 1998, was fired the following day.

James Forlong, Sky News (2003)Edit

In April of 2003 the Sky News Network carried a report from James Forlong aboard the British nuclear submarine HMS Splendid purportedly showing a live firing of a cruise missile, at sea in the Persian Gulf, during the Iraq war. The report included scenes of the crew members giving instructions related to the launch of the missile and included a sequence in which a crew member pressed a large red button marked with the word "FIRE" and accompanied by a sequence of a missile breaking the surface of the water and launching into the air. The report was a fabrication, with the crew acting along for the benefit of the cameras. The Sky News team did not accompany the submarine when it left port and the scenes were actually recorded whilst the vessel was docked. The shot of the missile breaking the surface has been obtained from stock footage.

The faked report was revealed because a BBC film crew did accompany the vessel to sea. The BBC crew filmed a real cruise missile launch for the BBC TV series Fighting the War. The BBC footage showed how, with modern computerised launching systems, a missile is not launched by pressing a red button but is actually launched with a left mouse click. The BBC passed the information onto The Guardian newspaper who broke the story on July 18, 2003.

James Forlong was suspended from Sky News pending an investigation [4]. In October of 2003, he was found dead by his wife after committing suicide by hanging. In December, Sky News were fined £50,000 by the Independent Television Commission for breaching accuracy regulations.

CNN coverage of Iraq and Eason Jordan (2003) Edit

Eason Jordan, news chief for CNN, admitted in the New York Times April 2003 that the network had been aware of dictator Saddam Hussein's human rights abuses since 1990. But the network did not cover said atrocities so it could maintain access to Hussein and keep CNN's bureau in Baghdad open. Jordan also defended the decision by saying that reporting on Hussein's crimes would have jeopardized CNN journalists and Iraqis working for them.

Jordan's revelation called journalistic ethics into question on the grounds of a news network intentionally soft-balling coverage of Hussein's regime, thus by proxy acting as a spokesman. Also, critics pointed out that the information on Hussein's crimes against humanity held back by CNN was a critical part of the national debate over going to war to oust Hussein from power.

Jordan resigned from the network two years later over alleged remarks that U.S. troops intentionally target journalists (see entry below).

Jayson Blair, The New York Times (2003) Edit

In early May 2003, New York Times reporter Jayson Blair resigned after being confronted with evidence of fabricating quotes and details in at least 36 articles. The incident, and the revelations about management that followed, shook the journalism community given that many journalists regard the Times as the nation's most prestigious newspaper.

After Blair's resignation scrutiny quickly fell on executive editor Howell Raines, and to a lesser extent managing editor Gerald M. Boyd, as testimony from Times watchers and employees disgruntled with Raines' autocratic management style showed the duo had fast-tracked Blair for promotion, despite warnings from other employees about Blair's erratic behavior and high error rate. One employee, metro editor Jonathan Landman, famously wrote in an e-mail to Raines that the paper "...need[ed] to stop Jayson from writing for the Times. Right now."

Critics accused Raines of being obsessed with diversity and giving Blair, who is black, too many chances. Raines admitted this during a testy closed-door meeting among employees. Critics also blasted Raines' top-down management system, accusing him of surrounding himself with "yes-men" who would not challenge him -- Bernard Goldberg, in his best-selling book "Arrogance," said that by all accounts, Raines "...made Napoleon Bonaparte look like Richard Simmons."

On June 5, 2003, Raines and Boyd resigned as a result of this scandal.

"Gropegate", The Los Angeles Times (2003) Edit

The Los Angeles Times drew fire for a last-minute story before the 2003 California recall election alleging that gubernatorial candidate Arnold Schwarzenegger groped scores of women during his movie career. While the story itself was not discredited, the newspaper's motives and timing were brought into question.

Critics cited the article as a prima facie case of bias for several reasons, the first of which being that the newspaper ran the story days before the recall when it apparently had the story weeks beforehand. Columnist Jill Stewart quoted angry Times employees who said that former editor John Carroll assembled two teams of reporters to "get Arnold," while doing nothing to investigate Democratic challenger Cruz Bustamante, who had ties to the radical Latino group MEChA. Stewart further pointed out that the Times had long known about, but never wrote about, allegations that former Gov. Gray Davis had verbally and physically abused women in his office (Stewart had written about those allegations while working for the now-defunct New Times Los Angeles).

Other critics questioned the veracity of the story, which was laden with anonymous sources (four of the six alleged victims were not named), while pointing out that the Times decided against running the Gray Davis story because of its reliance on anonymous sources.

Carroll later admitted that the Times lost more than 10,000 subscribers because of the article.[5]

Jack Kelley, USA Today (2004) Edit

In early 2004, an anonymous letter to editors of USA Today caused an internal investigation of one of its star reporters, Jack Kelley. Kelley resigned when a search of his computer found letters to friends asking them to pretend to be sources sought by the paper to verify his stories.

An internal investigation later found that Kelley had been fabricating stories or parts of stories since at least 1991, and that outside sources had been warning USA Today reporters about Kelley's accuracy.

Furthermore, similar to the findings of the Siegal Commission convened by The New York Times in the wake of Jayson Blair, investigators found a "climate of fear" in the news section that discouraged co-workers, many of whom were suspicious of Kelley's work, to come forward. The investigation, also similar to the Times' findings, concluded that editorial favoritism played a significant role, given Kelley's star status. Previous attempts at looking into discrepancies failed, according to the investigation, because editors set out with the goal of proving that Kelley did nothing wrong.

And like the Times, USA Today's top two editors resigned as a result.

Stephen Dunphy, Seattle Times (2004)Edit

Stephen Dunphy was a business columnist for the Seattle Times with over 35 years of experience in the journalism world. He was caught plagiarizing by his editors in a few of his previous stories and was subsequently fired.

The Oregonian's coverage of the Goldschmidt scandal (2004) Edit

Willamette Week, a Portland alternative newspaper, discovers that former Democratic governor Neil Goldschmidt had an illegal sexual relationship with his 14-year-old babysitter. Like the Bob Packwood scandal in 1992 (see above entry), The Oregonian had known about it but never seriously investigated it.

Besides earning a reputation for being a newspaper that did not touch people in power, the paper's credibility also suffered for its follow-up coverage. It overstated its role in the story - Goldschmidt confessed to the Oregonian when he realized that the Willamette Week was going to publish the news - and characterized Goldschmidt's statutory rape as an "affair."

Willamette Week writer Nigel Jaquiss won the Pulitzer Prize for his coverage.

The Boston Globe's Fake "GI Rape" Photographs (2004) Edit

In May of 2004, the Boston Globe published photographs it alleged were of United States soldiers abusing and raping women in Iraq. Shortly thereafter, these photographs were stated to be commercially-produced pornography that were originally published on a web site named "Sex in War". At the time, other news sources claimed to have already exposed the photographs as fake at least a week before the Boston newspaper published them.

The ABC News election memo (2004) Edit

A leaked memo dated October 8 from ABC News Political Director Mark Halperin to news staff told them to hold President George W. Bush to a higher level of scrutiny than Democratic challenger John Kerry. The memo reads in part, "... the current Bush attacks on Kerry involve distortions and taking things out of context in a way that goes beyond what Kerry has done.

Kerry distorts, takes out of context, and mistakes [sic] all the time, but these are not central to his efforts to win."

Carl Cameron, Fox News Channel (2004) Edit

On October 1, 2004, Fox News Channel political correspondent Carl Cameron posted a news article on the network's website which apparently contained fabricated quotes to Senator John Kerry, the Democratic candidate during the 2004 presidential campaign. The article -- titled "Trail Tales" -- falsely quoted Kerry as claiming to do manicures and being a metrosexual. Cameron also delivered a report on the September 30, 2004 of Fox News' Special Report with Brit Hume covering the presidential debates, falsely claiming that Kerry recived a "pre-debate manicure." Fox News later retracted the story, saying, "This was a stupid mistake and a lapse in judgment, and Carl regrets it.... It was a poor attempt at humor." Critics claimed that Cameron's article was a definitive example of Fox News' alleged conservative bias. Fox News assured critics that Cameron was reprimanded, and the article was taken down from the channel's website.

Mary Mapes, Dan Rather and "Memogate" (2004) Edit

During the 2004 US presidential campaign, CBS and Dan Rather were responsible for using what were probably forged documents during a September 8, 2004, 60 Minutes Wednesday report on George W. Bush's Vietnam-era service record.

Producer Mary Mapes bore the brunt of the criticism. She was accused of liberal bias for working on the story for five years and putting Bill Burkett, the source of the memos, in contact with Democratic challenger John Kerry's campaign. The panel investigation into what was called "Memogate" and "Rathergate" accused Mapes of gross negligence for "crashing" the story six days after she received the copies of the memos and doing "virtually nothing" to establish a chain of custody. No original documents have been produced.

The aftermath of the independent investigation's report released on January 10, 2005 led to the firing of Mapes. She later wrote a book arguing that the memos were real. Yet paradoxically Mapes also advanced a conspiracy theory that White House advisor Karl Rove had planted the memos in order to deflect attention from Bush's service record during the Vietnam War. Three others, Josh Howard, executive producer of 60 Minutes Wednesday; his top deputy Mary Murphy; and senior vice president Betsy West, were asked to resign.

Rather stepped down as anchor of the CBS Evening News on March 9, 2005, with about two years left on his contract. Although denied by Rather and CBS, many critics believe that his early retirement was a direct result of the scandal. Rather has since told reporters that even if the documents are fakes, he stands by the story.

Eason Jordan, CNN (2005) Edit

CNN news chief Eason Jordan resigned in February 2005 following a controversy over comments he made January 27 at the World Economic Forum annual meeting in Davos, Switzerland, accusing U.S. troops of targeting journalists.

His comments were reported by blogger Rony Abovitz, who attended the forum, as well as U.S. Democratic Senator Christopher Dodd and Congressman Barney Frank, who publically requested Jordan to offer proof of the accusations.

A videotape of the private conference was never released, and CNN never asked for one. However, Jordan had made similar accusations in 2004 at a News XChange conference in Portugal.

Jordan's resignation further established bloggers, whose pressure helped force New York Times editor Howell Raines to resign and CBS Evening News anchor Dan Rather to step down, as a powerful check on mainstream journalism. Unlike the Jayson Blair and Memogate scandals, which the mainstream press relentlessly covered, the Jordan affair was widely ignored by the mainstream media until Jordan's resignation forced them to report it.

Fake American hostage, Associated Press (2005) Edit

The Associated Press moved a story on February 1 with a picture of what appeared to be an American soldier held hostage in Iraq. The story stated that the captors would kill the soldier in 72 hours unless Iraqi prisoners were freed.

Within hours after the story was published, bloggers who noticed that the photo looked odd figured out that the "hostage" was in fact a Dragon Models Air force special operations doll named "Cody."

The hoax, which ran on the heels of Memogate at CBS, further sullied the media's reputation for fact-checking. United States Central Command had not reported any soldiers missing at the time. Furthermore, some bloggers noted that the "hostage" was allowed to keep his equipment and grenades, which is not something that militants experienced enough to capture a U.S. soldier would do.

Eric Slater, Los Angeles Times (2005) Edit

The Los Angeles Times fired veteran reporter Eric Slater in April 2005 after reporter Melissa Daugherty from Chico's daily newspaper, the Enterprise-Record, revealed that Slater's article on hazing at Chico State University was rife with inaccuracies and relied heavily on unnamed sources. Questions subsequently arose about whether Slater fabricated the piece or actually visited Chico at all. Slater also quoted the university president by lifting a quote from the Enterprise-Record without attribution. University staff received an apology from the Times, which the president felt was inadequate.

Slater's mistakes humiliated the Times because the error-laden story ran two days after former media critic David Shaw wrote in his column that Internet bloggers do not deserve protection under journalistic "shield laws" because their work has no editorial oversight.

Mitch Albom, Detroit Free Press (2005) Edit

Detroit Free Press ("Freep") star columnist Mitch Albom wrote a column about the NCAA Final Four game between Michigan State University and the University of North Carolina stating that Michigan basketball alumni Mateen Cleaves and Jason Richardson were watching in the stands. They were not –- they apparently told Albom earlier that they would be attending, but they had a change of plans.

Albom had written the column before the game, but he gave the appearance that he had written it afterward.

The Freep disciplined Albom and four other employees, arguing that Albom, also a best-selling author and radio personality, was too busy and took an unethical shortcut. Critics accused the newspaper of having a lower set of standards for its "star" writer, and argued that Albom's description of what Cleaves and Richardson were wearing was clearly fabrication, a first-time firing offense for many journalism operations.

The paper did not reveal how the five employees were disciplined – Albom's column did not appear for several weeks as the Freep investigated the transgression.

Barry Schweid, Associated Press (2005) Edit

On April 11, 2005, the Associated Press reported that John Bolton, nominee for ambassador of the United States to the United Nations had said "that the world body had 'gone off track' at times but that he was committed to its mission". This article was filed more than an hour before the beginning of the hearing session at which Mr. Bolton allegedly made these remarks.

Barbara Stewart, The Boston Globe (2005) Edit

In the spring of 2005, the Boston Globe ran a story describing the events of a seal hunt near Halifax, Nova Scotia that took place on April 12, 2005. The article described the specific number of boats involved in the hunt and graphically described the killing of seals and the protests that accompanied it. The reality is that weather had delayed the hunt, which had not even begun by April 13, the day the story had been filed, and was rescheduled to start, at the earliest, on April 15, three days after Ms. Stewart (who had worked for the New York Times for a decade previous) "described" the events of said hunt. As there was no hunt to describe, the story was obviously fabricated. As of yet, Ms. Stewart has not commented on filing this story describing events that never occurred.

Diana Griego Erwin, Sacramento Bee (2005) Edit

Sacramento Bee columnist Diana Griego Erwin resigned in May 2005 shortly after her editors confronted her about several people in her columns whose existence could not be verified. An internal investigation concluded a month later could not find 30 people in 27 of her 171 columns since January 2004, and a random search of columns dating back to 1995 found 10 more phantom sources. Reporters developed a test for Erwin's columns, and certified it by checking names in 36 random pieces by three other columnists, all of which checked out.

Erwin's case shared several similarities to that of Boston Globe columnist Patricia Smith, who was fired in 1998 for fabricating sources. The Bee's final report said that many of Erwin's columns "fit a template: essays, often with a surprising O. Henry twist, about a singular person who faces a challenge and surmounts it." Smith's columns often followed a similar template. Also, like the Globe's investigation into Smith, Bee reporters could not track down people in Erwin's stories whose vocations are state licensed, such as teachers and barbers.

Other Bee writers fired for ethics violations included television critic Bob Wisehart for plagiarism, and sports writer Jim Van Vliet for writing up a game he watched on television as if he had attended.

Chris Cecil, Cartersville Daily News (2005) Edit

Chris Cecil, a 28-year-old associate managing editor at the Cartersville (Ga.) Daily Tribune News, was fired in June 2005 after his superiors at the 8,000-circulation daily learned that he had plagiarized at least eight columns from syndicated Pulitzer Prize-winning columnist Leonard Pitts since March of that year. A reader of the Cartersville paper tipped off Pitts, who wrote a scathing column critical of Cecil, especially because he plagiarized much of Pitts' column in which Pitts dealt with his mother's losing battle with cancer. Of one Cecil column, almost plagiarized word-for-word, Pitts wrote, "You essentially took my name off and slapped yours on."

The Daily Egyptian's fake orphan (2005) Edit

For two years The Daily Egyptian, the newspaper of Southern Illinois University at Carbondale, had run articles by a young girl named Kodee Kennings, whose father, Sgt. Dan Kennings, was serving in the 101st Airborne Division in Iraq. When Dan Kennings was reported killed in action, the Chicago Tribune discovered that the Egyptian had fallen for an elaborate hoax by a student who convinced actors playing the family that they were filming a documentary. Jaimie Reynolds, the woman who perpetrated the hoax, claims that former editor Michael Brenner was involved, which he denies.

Bush administration journalism scandals (2005) Edit

- * Bush administration payment of columnists - The Bush White House payment of public funds to right-wing media commentators by several U.S. executive departments under Cabinet officials to promote various policies of U.S. President George W. Bush's administration. Thousands of dollars were paid to at least three commentators to promote Bush administration policies. This includes Armstrong Williams, Maggie Gallagher, and Michael McManus.

Jim Van Vliet, Sacramento Bee (2005) Edit

Jim Van Vliet a sports writer for the Sacramento Bee was fired when his editors learned that he had written about a Giants game after watching it on TV while quoting players as if he'd actually personally interviewed them in the locker room afterwards; the fabricated quotes lost him his job.

Nada Behziz, The Bakersfield Californian (2005) Edit

Nada Behziz, a 25-year-old reporter in her first year as The Bakersfield Californian's health writer, was fired in October 2005 when editors discovered that her article about teenage smoking plagiarized a quotation from a 1995 San Francisco Examiner story. An internal investigation turned up 29 pieces containing unattributed borrowings from other papers, along with seven stories featuring sources that could not be verified. In one case, the University of California at Los Angeles denied the very existence of a man Behziz described as a professor at the school.

After Behziz's dismissal, her previous employer, The Daily Republic of Fairfield, California, did its own probe of the writer's stories published there and concluded at least two of her pieces contained material lifted from other publications.

Tim Ryan, Honolulu Star-Bulletin (2006)Edit

Tim Ryan was a 21-year veteran writer with the Honolulu Star-Bulletin. Entertainment columnist Tim Ryan was fired on January 14, 2006, for plagiarizing a number of stories during his time at the Star-Bulletin. In a statement on the paper's official website, editor Frank Bridgewater said, "The stories contained phrases or sentences that appeared elsewhere before being included, un-attributed, in stories that ran in the Star-Bulletin. The stories did not include inaccurate information or any fabrications." (full statement) Similarities between Ryan's December 22 review of the History Channel documentary "Secrets of the Black Box: Aloha Flight 243" were first noted on the Wikipedia Signpost [6]. Although Bridgewater did not reference Wikipedia in his official statement, the article itself was corrected by the Star-Bulletin on December 24. The correction read: "A portion of a review of the television show "Secrets of the Black Box: Aloha Flight 243" was taken verbatim from the Web site The material was originally published in the online encyclopedia [sic]. The article, on Page D6 Thursday, failed to attribute the information to either source." [7] A Wikipedia editor brought a complaint to the paper, eventually leading to Ryan's dismissal.

Hassan Fattah, New York Times Abu Ghraib photos (2006) Edit

The New York Times in March 2006 ran a front-page interview by reporter Hassan M. Fattah with Ali Shalal Qaissi, who claimed he was the man hooded and hooked up to wires in the now-infamous Abu Ghraib prison picture. Salon quickly questioned the man's claim, as did the U.S. military, and the Times soon discovered that the man was not really the person in the picture. Furthermore, the Times had run the actual man's name in its own pages several years earlier.

The Times admitted in the correction that it did not do enough to establish the man's identity. Ironically, days later, the Times retracted the profile of a Hurricane Katrina refugee living in a Bronx hotel and criticizing the government's handling of the crisis because she, too, was a fraud. She was arrested on fraud charges for allegedly attempting to get federal relief.

Michael Hiltzik, The Los Angeles Times (2006) Edit

Michael Hiltzik, a Pulitzer Prize-winning journalist for the Los Angeles Times, lost his "Golden State" column and his blog in April, a week after conservative blogger Patrick Frey at Patterico's Pontifications discovered that Hiltzik had been posting comments at his blog and others under at least two alternate identities, an Internet practice called "sock puppeting.". Hiltzik passed off his alter egos, "Mikekoshi" and "nofanofcablecos", as separate people who either praised Hiltzik and the Times or attacked his foes, which were typically conservative ideas or people, and included Patterico (a deputy district attorney), Hugh Hewitt, Cathy Seipp and others.

Hiltzik was suspended without pay and reassigned. Several years before winning the Pulitzer, Hiltzik was reassigned from the paper's Moscow bureau after he hacked into and read co-workers' e-mail.

Paul Bradley, Richmond Times-Dispatch (2006) Edit

The Richmond Times-Dispatch fired 51-year-old writer Paul Bradley, on May 26 after he fabricated material in a story on President George W. Bush's immigration speech. He made up a quote from a director at a center for day laborers, stole a description of people waiting for work from a Washington Post article, and gave the story a dateline making it appear as if he visited the area.

The director of the center quoted in Bradley's story May 17 alerted his editors, who have promised to look into Bradley's other stories. Bradley apologized but said that "the punishment far exceeds the crime." Fabrication at most newspapers is a first-time firing offense.

Philip Chien, Wired News (2006) Edit

Wired News pulled three news articles by freelance writer Philip Chien in August 2006 after it could not verify the authenticity of a source he used in them, namely Robert Ash, an aeronautical engineering professor at Old Dominion University. Ash had never spoken to Chien on any matter. Chien also admitted to fabricating e-mail accounts in an attempt to mislead editors.

Adnan Hajj, Reuters (2006) Edit

Reuters pulled 920 photographs of the 2006 Israel-Lebanon conflict from freelance photographer Adnan Hajj in August 2006 after it was exposed by blogger Little Green Footballs that several high-profile photographs had been altered heavily in Adobe Photoshop; see Adnan Hajj photographs controversy. The manipulations exaggerated the damage done by Israeli bombing.

LGF blogger Charles Johnson, Jawa Report blogger Rusty Shackleford and others in the following days found similar questionable photographs from other media outlets. Because of questions brought up in blogs, the BBC, The New York Times and the AP were forced to recall photos or issue corrections to photos taken in Lebanon during the conflict; see 2006 Israel-Lebanon conflict photographs controversies.

Miami anti-Castro broadcasts (2006)Edit

In September 2006, it came to light that ten Miami-area journalists were hired by the U.S. Office of Cuba Broadcasting to appear as guests on government-funded anti-Castro radio and television shows being sent into Cuba. (The shows cannot be broadcast in the United States due to anti-propaganda laws.) Three of the ten worked for El Nuevo Herald and were fired. [2]

See also Edit


  1. [1]Shafer, Jack, "The Jayson Blair Project: How did he bamboozle the New York Times?" article in Schafer's "press box" column in Slate (magazine), May 8, 2003, accessed September 24, 2006
  2. "Fla. Journalists Paid to Hasten Castro's Ouster", by Doualy Xaykaothao (NPR). All Things Considered, 8 September, 2006. [2]

External links Edit

Credit and categoriesEdit

Smallwikipedialogo.png This page uses content from Wikipedia. The original article was at {{{Journalism scandals}}}. The list of authors can be seen in the page history. As with Journawiki, the text of Wikipedia is available under the GNU Free Documentation License.

Ad blocker interference detected!

Wikia is a free-to-use site that makes money from advertising. We have a modified experience for viewers using ad blockers

Wikia is not accessible if you’ve made further modifications. Remove the custom ad blocker rule(s) and the page will load as expected.